O reflecție pentru profesori: doi ani de facilitare 

by simonab

După un an școlar în care am avut parte de rezultate academice împreună cu elevii noștri, începem vacanța de vară. Este perioada propice să ne încărcăm bateriile și să analizăm perspectivele de viitor. Vă invităm să reflectați la o tematică benefică pentru reducerea stresului în sala de clasă în anul școlar viitor: crearea unei săli de clasă flexibile.

Conferința Educație fără Stres 

În luna octombrie a anului 2019 a avut loc Conferința Educație fără Stres, organizată la Cluj de către Fundația Transylvania College, Fundația David Lynch, Asociația de Meditație Transcendentală, Fundația Leaders și Asociația Mânuțe Pricepute. Evenimentul a fost creat sub forma unei CONFERINȚE – ATELIER cu participare internațională, intitulată EDUCAȚIE FĂRĂ STRES, făcând trimitere la o serie de valori ca: integritate, compasiune, generozitate.

Scopul conferinței a constat în prezentarea de modalități practice prin care se poate reduce stresul din procesul educațional în România, pentru mai multă bucurie și eficacitate în a preda și o mai mare dorință de a învăța.

Conferința s-a adresat tuturor celor preocupați de educație: părinți interesați de binele copiilor, care se întreabă cum pot reduce timpul petrecut în fața ecranelor luminoase, elevi și cadre didactice care vor îmbunătățirea performanței școlare, angajatori preocupați de viitoarea forță de muncă, care privesc cu îngrijorare rata ridicată a abandonului școlar.

Schimbări la nivelul sălii de clasă 

Unul dintre participanții de la conferință a fost Elizabeth Church, care ne-a împărtășit experiența sa de la eveniment, dar și modul în care și-a transformat sala de clasă în una flexibilă: „M-a inspirat în special unul dintre vorbitorii de la Conferința Educație fără Stres, Brîndușa Havasi, arhitect de profesie, care a vorbit despre proiectarea școlilor și a spațiilor de învățare. Asta mi-a dat curajul să mă întreb dacă școala îmi va sprijini ambiția de a crea o sală de clasă flexibilă. Din fericire, au făcut-o.”

Stând și analizând experiențele acumulate la catedră în raport cu informațiile transmise, Elizabeth și-a dat seama de faptul că, în decursul orelor de la școală, profesorii sunt adesea încurajați să se plimbe prin sala de clasă în timp ce predau și în timpul orelor de lucru ale elevilor. Pe de altă parte elevii, care au în mod implicit mult mai multă energie decât profesorul, trebuie să rămână nemișcați pe scaunele lor, adesea incomode, ascunse sub birourile lor. 

Ajungând la aceste concluzii, Elizabeth și-a propus să transforme sala sa de clasă într-una flexibilă, în care, atât profesorii, cât și elevii să se simtă confortabil și că sunt liberi să se miște, să exploreze și să facă greșeli în siguranță. Cu alte cuvinte, Elizabeth își dorea o sală de clasă deschisă și primitoare, în care elevii săi să își poată petrece zilele de școală în confort, fără să se simtă mai stresați, presați sau plictisiți.

Deși a avut un buget limitat, Elizabeth a reușit să facă o parte din schimbările propuse, fiind și foarte creativă în punerea în practică a planului: „A rezultat clasa mea flexibilă, care nu este perfectă, dar este un loc care primitor. Avem patru mese obișnuite (cu opțiunea fie a unui scaun, fie a unei mingi de yoga/terapie), patru mese mici, asociate cu perne relativ groase; patru bean bags cu mese pentru laptop, două scaune mici suplimentate cu o pernă fiecare și două mese în picioare, prevăzute cu accesorii pentru a facilita mișcarea.

Adaptarea la necunoscut

Rezultatele nu au întârziat să apară. Deși a fost o adaptare grea pentru Elizabeth și elevii săi, ea a observat că atenția copiilor s-a îmbunătățit considerabil, în sensul că elevii, prin libertatea scaunelor, sunt angajați pentru perioade mai lungi de timp, pe parcursul orelor de predare: „Aceasta a fost o adaptare uriașă pentru mine, deoarece aveam studenți întinși pe spate sau pe burtă, aparent deconectați de la clasă și lecție. Am aflat că a trebuit să-mi schimb percepțiile și să observ doar la început, în loc să dictez modalități „corecte” de utilizare a scaunelor. Așa că, în ciuda disconfortului meu, am mers înainte și am început să-i observ pe acești studenți care nu se uitau constant la mine, stăteau întinși, dar care erau de fapt implicați și puneau întrebări din ce în ce mai clare și relevante sau dădeau răspunsuri și explicații mai bune ca oricând. Erau relaxați și chiar dacă unii dintre ei au făcut greșeli, atitudinea din clasă a evoluat de la sine, organic, către una de acceptare și calm, făcându-i pe copii să-și ajute colegii să-și înțeleagă greșelile.”

După un an aproape întreg de locuri flexibile, în timpul anului școlar 2020/2021, rezultatele evaluării de sfârșit de an ale elevilor mei au demonstrat: „Scaunele flexibile nu doar că mi-au schimbat obiectivele clasei, ci m-au determinat să caut o abordare mai modernă a predării, care să utilizeze tehnologia pentru a îmbunătăți învățarea, implicarea elevilor și abilitățile lor digitale. 

Sfatul meu este că, dacă simțiți că acest lucru s-ar potrivi vouă și elevilor voștri, aveți curajul să îl încercați! Acordați-vă permisiunea de a încerca, indiferent dacă reușiți sau nu. Să încheiem cu acel clișeu minunat – nimic dificil, nimic de câștigat. Dimpotrivă! Sunt atât de multe de câștigat!”

La rândul nostru, vă invităm să adoptați sau să creați modalități de a transforma propria sala de clasa în una flexibilă, care să încurajeze mișcarea în timpul orelor.

You may also like

Leave a Comment

Acest website foloseste cookies pentr ati imbunatati experienta de navigare. Presupunem ca esti de acord, dar poti sa iesi daca doresti. Accepta Citeste mai mult

Politica de Confidentialitate & Cookies