Pentru a evolua continuu este important să învățăm unii de la ceilalți. De prea multe ori exemplele pozitive ne sunt doar la un click distanță, dar poate nu știm unde să le găsim. Pentru România ar fi ușor dacă am privi mai mult la ce funcționează deja pentru alte țări dezvoltate și mai apoi să implementăm cele mai bune practici într-un mod adaptat la nevoile noastre.
În interviul de astăzi, stăm de vorbă cu Simona Baciu, fondatorul și președintele școlii private Transylvania College, care la începutul anului a primit „Lifetime Award” din partea Consiliului Școlilor Britanice Internaționale, pentru mai mult de 20 de ani de implicare în mediul educațional. Școala privată creată de familia Baciu poate fi un model pentru școlile publice din România, de aceea ne bucurăm să împărtășim viziunea fondatoarei privind viitorul educației.
Ce te-a motivat să creezi o școală privată?
O întrebarea foarte bună și un moment de reflecție pentru mine. Întotdeauna am fost pasionată de schimbări, de progres și bineînțeles de viitor. Am simțit întotdeauna dorința de a învăța, de a cunoaște și cerceta. Toate acestea cred că m-au condus în căutările mele pentru a afla tot timpul răspunsuri la întrebarile: ce, de ce si cum?
Educația privată este o alternativă la sistemul în care eu am crescu si în care am fost educată. Cand spun alternativă nu spun deloc că educația de care am avut eu parte nu a fost bună. Trebuie să admitem că timpurile se schimbă și noi odată cu ele. Sistemul de educație privat deschide oportunități si posibilități de a învăța și de a preda cu totul noi.
Cînd soțul meu și cu mine am hotărât să deschidem o grădiniță privată ne-am gândit în primul rând să aducem bucurie în ochii copiilor. Această bucurie însemna pentru noi curiozitate, descoperire, relații de prietenie și multă distracție.
Toate acestea le-am găsit doar într-un sistem nou, modern, liber și orientat spre viitor în care puteam sa găsesc răspunsuri la întrebările mele. În cazul meu, începutul a fost Happy Kids.
Care este viziuna ta privind modul ideal de predare-învățare în școală?
Este o întrebare la care încă caut și eu răspuns. Ce pot spune cu siguranță este că ceea ce am gândit acum 25 de ani despre modul ideal de a învăța are astăzi o cu totul altă perspectivă.
Trăim într-o lume dinamică, în care schimbările sunt mai rapide decât oricând și modul în care învățăm azi este diferit. Dacă ieri vorbeam despre predare-învățare, astăzi aș spune că vorbim mai mult despre învățare pentru că atunci când înveți, predarea este cea care urmează.
A învăța este verbul pe care îl vom folosi foarte mult în viitor; “Cum învăț eu?”, “Cum înveți tu?”, “Cum învățăm noi?” sunt întrebările la care va trebui să răspundem cu toții în anii următori. Cu siguranță învățământul tradițional în care cu toții stăm în bancă și ascultăm a dispărut. Azi vorbim despre cum “ne invățăm”, si aceasta depinde de cum ascultăm, cum ințelegem și cum punem în practică.
Pocesul de învățare va fi recreat, transformându-se într-unul nou, în care învățarea nu mai are loc doar în sala de clasă cu un singur dascăl care ne informează.
Ce tehnici de predare-învățare folosiți la Transylvania College, care nu sunt practicate în școlile de stat, dar care sunt de impact pentru dezvoltarea tinerilor profesioniști?
Așa a cum am vorbit înainte, noi încercăm să punem în practică metode noi despre care am citit, am studiat și pe care le-am văzut active în alte școli. Gandim și punem în practică un design de școală nouă care cuprinde spații de învățare extinse in afara claselor. Fiecare colț din clădire devine un loc unde putem învăța ceva. A învăța nu înseamnă doar să învățăm de la un profesor, înseamnă că învățăm unul de la altul, coleg de la coleg, elev de la elev, profesor de la elev, elev de la profesor. Am pus intenționat pe ultimul loc modelul clasic. Profesorii devin la rândul lor elevi învățând în perman datorita tehnicilor pe care le folosim în școală.
La Transylvania College lucrăm în baza unor proiecte, folosind extinderea orelor clasice cu ore practice. Orarul nostru zilnic este ca să vină în ajutorul unor elevi conectați în permanență la tehnologie.
Proiectele in care elevii sunt implicați se desfășoara pe teme extreme de variate într-un spațiu dotat cu tehnologie de ultimă oră, conectat cu natura și mediul înconjurător.
Ce alte acțiuni de dezvoltare profesională folosiți la Transylvania College, care contribuie la succesul în viață a elevilor voștri?
Profesorii sunt cea mai valoroasă resursă umană pe care noi o avem alături. Un profesor este pentru noi omul care inspiră și îndrumă copiii, îi învață să viseze și cel mai important îi orientează să caute informația; să o folosească în interesul lor și să încerce să găsească soluții pentru a se dezvolta.
În lumea tehnologiei, profesorul este modelul pe care elevii îl au și de aceea dezvoltarea unui program de training online este ceea ce îi va ajuta să se dezvolte în permanență atât în școală cat și în timpul liber.
Pentru a-i ajuta, lucrăm cu platforme online care îi ajută cu traininguri de dezvoltare personală și profesională.
Aș vrea să nu uităm niciun moment că înainte de a fi profesor ești om și de aceea, la Transylvania College am pus întotdeauna accent pe dezvoltarea personală.
Profesorii au un program foarte bine stabilit cu ore dedicate timpului de dezvoltare profesională si personală. Pe lângă orele în care predau, ei au timp în care interacționează, împărtășesc ideile și metodele pe care le folosesc zi de zi și beneficiază totodată de suportul oferit de un consilier profesionist.
Ce rol au notele în evaluarea elevilor și cum ar trebui părinții și elevii să se raporteze la acestea?
O întrebare foarte bună. Notele, pe lângă faptul că evaluează cunoștințele academice, ar trebui să reflecte și efortul pe care un elev îl face împreună cu toate acțiunile pe care le are.
Am fost crescuți să fim elevi de 9 si 10. Oare ce înseamnă asta? Cât de mult din ceea ce am știut noi la un moment dat când am luat un 10 folosim astăzi în ceea ce facem zi de zi? Notele de fapt reflectă ceea ce noi învățăm și nu și dacă suntem capabili să aplicăm cele invățate.
Notele vor reflecta o evoluție a elevilor doar atunci când noi vom putea să-i ajutăm să înțeleagă tot mai mult cum să aplice ceea ce au învațăt. Nu cred în notele punctuale, nu cred în surprinderea elevilor cu extemporal asa cum nu cred nici în pregătirea specială doar pentru învățare.
Procesul de învățare este o călătorie continuă în care performanțele nu apar doar datorită notelor ci și datorită unui efort mult susținut, a unei motivații intrinseci, a unei dorinței de a cunoaște mai mult și de a împărtășit cu altii.
Ce alte metode de evaluare folosiți la Transylvania College?
La Transylvania College folosim metode de evaluare care ne pot arăta că elevul performează la un moment și într-un anumit domeniu, că știe ce-a învățat și că poate aplica. Evaluarea se face și prin proiectele pe care ei le fac, prin ideile pe care ei le pun în practică prin feedback-ul pe care îl primim de la oamenii cu care ei intră în contact. Evaluarea este pentru noi permanentă și la fiecare șase săptămâni devine un mod în care ne uităm înapoi să vedem unde sunt elevi noștri și cum putem să-i ajutăm pe cei care au uneori nevoie de suport. Mai mult, de două ori pe an părinții sunt invitați să se întâlnească cu profesorii individual și să afle care este evoluția copiilor lor si cum ii putem ajuta împreună.
Ce părere ai despre cursurile online ca sursă de învățare și dezvoltare profesională?
Cursurile online sunt viitorul. Tot mai mult, atât noi cît și copiii noștri vom lucra online. De aceea am și introdus prima platformă online de dezvoltare profesională dintr-o școală din România. Așa cum am menționat mai sus această platformă îi va ajuta pe profesori să învețe să se dezvolte în continuare, fie la școală fie acasă în timpul liber.
La Transylvania College încurajăm profesorii și angajații din administrativ să acceseze site-urile de cursuri online oferite de către marile universități, suportând costurile pentru înscrieri.
Ce mesaj dorești să transmiți tinerilor care nu au fost de 10 la BAC-ul de anul acesta?
Ca educatori ne dorim întotdeauna ca elevii noștri să obțină cele mai bune performanțe. Când spunem aceasta, gandul nostrum merge automat la performanța academică.
De ani de zile elevii sunt pregătiți pentru a obține rezultate bune la teste și examene. Oare azi acest lucru mai este suficient? Dacă ne gândim că 80 la sută din joburile de azi în 10 ani vor dispărea ne mai putem lega doar de cunostințele academice? O notă nu reflectă în totalitate cine ești tu, ce poți să faci tu, ce vei face tu în viitor. Acum, este momentul să ne uităm și la alti factori care vor influența viitorul unui tânăr. Aprecierea celor ce performează nu trebuie să fie făcută. Fiecare om are valoarea lui indiferent de notele pe care le-a avut în viață.
—
Mulțumim Simonei Baciu pentru dedicarea cu care se implică în dezvoltarea copiilor și tinerilor pentru a le oferi un start în viață. Transylvania College este un model de școală modernă care nu se oprește din a se dezvolta pentru a oferi cele mai noi metode și tehnici de învățare pentru elevi.
Sperăm ca acest interviu să fie un semnal privind faptul că o colaborare între mediul public și privat de învățare ar putea duce la o evoluție a modului în care copiii și tinerii învață în România.